25/01/14

Canseira do Holocausto?


 
Por Afonso Vázquez-Monxardín
La Región - 25.01.2014
Hai seis ou sete anos, antes dunha charla sobre o Holocausto organizada pola Asociación Galega de Amizade con Israel, tomei un café co agregado cultural da embaixada dese país. Tiña pinta de listo. Saíron na conversa moitos sitios nos que traballara e algúen lle preguntou se visitara algunha vez Auschwitz. Dixo que non. Que non lle interesaba. Que entendía aos que ían pero que lle parecían uns masocas. Tiña el corenta e poucos anos e, dicía, non quería andar sempre dándolle voltas ás cousas que lles fixeran. Só mirar para adiante. Atraíalle promocionar o intercambio empresarial e científico, a proxección moderna dun estado occidental con mesmos problemas que todos; ademais, obviamente, dos particulares, coñecidos e enormes sen resolver, no medio daquel avespeiro que era Oriente Medio.
A min, que queren que lles diga, tamén me farta bastante o tema, aínda que, sinceramente, creo que non teño dereito. Ningunha persoa ten dereito a esquecer un xenocidio –un intento articulado, planificado e executado de exterminar un pobo- que non está tan lonxe de nós. Na mocidade dos nosos pais dous trezos dos xudeus europeos convertíronse en fume. Seis millóns, deles 1,6 millóns de nenos. Todos aos que lles puideron botar man. Algo menos da metade eran sefarditas que conservaban lingua e lembranzas orais de finais do século XV. Moitos, claro, de remota orixe galega. Como Tamir Pardo, de familia estambulí, actual xefe do Mosad, e polo que aparece na rede, un tipo duro, afeccionado ás motos e á música celta. Será o xen.
E nestes tempos de hipérboles (todo é importantísmo, grandísimo, o mellor ou peor do mundo...) debemos ter moito coidado coas palabras, porque nelas, como nas silvas, engarra un e nos fan ver estrelas onde só hai dor e rabia.
Xenocidio non é o mesmo que guerra, nin que ocupación, nin que expulsión, nin sequera que asasinato. Na guerra civil español, por exemplo, houbo moitos mortos por aquí e por alá. Houbo asasinatos colectivos, pero non se pode falar de xenocidio porque non se queria matar o pobo español enteiro, “só” inimigos. A ditadura militar arxentina matou moita xente; inimigos. Durante a súa primeira guerra árabe Israelí, en 1948, saíron das súas casas 700.000 árabes, non os mataron os israelís. Logo desa primeira guerra árabe israelí, saíron das súas casas de Iemen, Exipto, Marrocos, Alxeria, Libia, Siria, Irán, uns 700.000 xudeus, e tampouco os mataron os árabes. Non houbo xenocidios. Expulsións, saídas, máis ou menos forzadas, si. Xenocidios, non.
Un xenocidio, matar “a feito” todos os homes, mulleres e nenos dunha étnia ou dunha relixión, para tratar de que non quede semente deles na terra, non se ten feito moitas veces na historia. Por iso é bo non enganarse. Os conflitos, por duros que sexan, hai que ver de arranxalos, e non exterminando ou varrendo ao outro do mapa. E o holocausto xudeo da II Guerra Mundial, debemos conmemoralo como di a ONU, para sabermos que a realidade cando se revira, pode superar o peor dos pesadelos. E coidar das palabras serve tamén para buscar solución aos problemas. O Shalom xudeu e o Salam árabe, utilízanse ambos como saúdo e significan o mesmo: paz. Pois iso.